Loop minder risico met een goed debiteurenbeheer

debiteurenbeheer

Het niet of laten betalen van klanten is een serieus probleem binnen het MKB. Het overgrote deel van de faillissementen in dit segment heeft ook met dit fenomeen te maken. Belangrijke oorzaak hieraan is dat deze problematiek te weinig aandacht krijgt. MKBers zitten onvoldoende kort op hun debiteuren waardoor ze er vaak te laat achterkomen dat er een serieus probleem is en dan is het kwaad vaak al geschied. Er zijn een aantal zaken die je kunt doen om dit risico te verkleinen. Belangrijkste is om je debiteurenbeheer goed op de rit te krijgen. In dit blog vertellen we je meer hoe je dit goed op de rit krijgt.

Het organiseren van een strak debiteurenbeheer

De vraag is natuurlijk hoe je het voor elkaar krijgt dat je debiteurenbeheer goed staat binnen je bedrijf. Als je een bedrijf hebt met meerdere werknemers dan is het van belang dat het allereerst een duidelijke plek heeft binnen je bedrijf. Zorg er daarbij voor dat er iemand verantwoordelijk voor is en maandelijks rapporteert over de stand van zaken. Daarbij is het belangrijk dat diegene beschikt over een goed systeem. Meestal zitten alle benodigde functionaliteiten in één systeem. Allereerst kun je er vaak mee factureren. Dit zorgt er allereerst voor dat je verstuurde factuur in het systeem staat en je kunt volgen of de factuur betaald is ja dan wel nee. Daarbij zit je er dus kort op als de betalingstermijn wordt overschreden. Als dit het geval is dan is het van belang snel actie te ondernemen en een herinneringsfactuur te versturen. Gebruikelijk is het om dit binnen vijf dagen te doen en een betalingstermijn te hanteren van ongeveer zeven dagen. Door op deze manier snel actie te ondernemen laat je aan je debiteur zien dat je er strak op zit. Dit zorgt er weer voor dat je debiteur jouw factuur wat meer prioriteit zal geven.

Wat als mijn debiteur toch niet betaald?

Helaas is het zo dat ook na het versturen van een herinnering toch niet betaald wordt. Het is dan vaak effectief om telefonisch contact op te nemen. Doordat je een beter inzicht in de reden van niet betalen hebt is het makkelijker om tot een goede oplossing te komen. Als dit niet helpt dan stuur je vaak nog een laatste aanmaning. Hierin geef je ook aan dat je bij niet betalen over zult dragen aan een incassobureau en je de bijkomende kosten op de klant zult gaan verhalen.

Geef een reactie