Bedrijven die een groot personeelsbestand hebben zullen beamen dat planning dan vaak een grote uitdaging is. Zeker bij bijvoorbeeld taxi bedrijven is planning een grote uitdaging. Dat je hierbij geholpen wordt door goede software is dan belangrijk. Gelukkig is er goede personeelsplanning software op de markt die je hier goed bij kan helpen. Over het algemeen is deze software opgebouwd volgens de methodiek die bij personeelsplanning hoort en doorloop je dus deze stappen. Voor wie deze stappen nog niet goed kent. We lopen er in dit blog grondig doorheen zodat je de logica hierachter goed gaat begrijpen. Van daaruit is het veel makkelijker om goede personeelsplanning software te selecteren.
De methodiek achter personeelsplanning software
Zoals eerder aangegeven zit er achter personeelsplanning een bepaalde stappen methodiek. De eerste stap hierin is de zogenaamde forecasting. Het woord zegt het al. Je gaat hierbij vooruit kijken om zodoende scherper te krijgen wat er aan werk op je af komt. Een belangrijke stap omdat het bij bedrijven hier vaak aan schort. Doe je deze stap niet goed dan ga je al snel achter de feiten aanrennen. Dit resulteert weer in pieken in het werk en werknemers die overbelast worden. Kortom allemaal zaken die je niet wil. Als je de forecasting stap goed en grondig gedaan hebt ga je naar de volgende stap en dat is kijken naar je totale capaciteit. Dus hoeveel capaciteit is er om het aangeboden werk te doen. Dit geeft een eerste beeld of er voldoende capactiteit is om het aangeboden werk te kunnen doen binnen een realistische termijn. De derde stap is kijken wanneer je welke capaciteit beschikbaar hebt. Je kunt nu dus al wat specifieker gaan inplannen. Hierbij kijk je ook al op mens niveau naar capaciteiten en talenten om de medewerkers zoveel mogelijk in hun kracht te zetten. En de laatste stap is vervolgens dit alles vervatten in een goed werkrooster.
Wat levert het op?
Het spreekt voor zich dat goede personeelsplanning software voordelen oplevert. Mits je het goed gebruikt haal je veel meer de pieken uit je werkbelasting. Daarnaast ga je veel beter de verwachtingen richting klant managen en ook nakomen. Ook medewerkers zullen blijer zijn. Ze worden gelijkmatiger belast. Hiermee voorkom je stress en verveling. In goede software heb je ook nog eens de belangrijkste competenties van medewerkers in beeld waardoor je ze beter op hun talent kunt inzetten.