Waarom online marketing handig is

Online marketing, je hoort er vaak van alles over. Zakendoen doe je voor een groot deel online, tegenwoordig. En natuurlijk is het fysieke leven daarmee niet onbelangrijk geworden, dat is nog steeds de helft van je visitekaartje. En dat visitekaartje moet je goed verzorgen. Waarom is het zo belangrijk om een goed online marketingplan te hebben en hoe krijg je dat voor goed voor elkaar? 

Potentiële klanten

Zijn mensen op zoek naar iets, dan is de kans zeer groot dat ze het op internet gaan opzoeken.  En als aanbieder van die specifieke service of dat ene product, wil je dan dat ze jou als eerste vinden. Jouw potentiële klanten zitten op het internet, dus jij moet daar ook zijn. En zonder online marketing, sta jij nooit als een van de eersten in de zoekresultaten. Je wil vindbaar zijn online voor de mensen die naar jouw bedrijf zoeken. 

Communicatie

Bij traditionele vormen van reclame gaat de communicatie in één richting, namelijk van bedrijf naar de consument. Je maakt een reclamespotje, of laat posters drukken, en de consument ziet dat en doet daar wel of niet iets mee. Of beter gezegd: doet er eigenlijk meestal niets mee, want er is geen interactie mogelijk. Online is dat anders. Via social media of online advertenties zijn je gegevens heel makkelijk te vinden, die kan je zelfs met een druk op de knop genereren, en daarmee is de drempel voor een klant met een vraag veel lager om een bericht te sturen. 

Zichtbaarheid

Heel simpel gezegd ben je gewoon beter zichtbaar als je zowel fysiek als online aan marketing doet. Verdeel je marketingbudget over de twee, en pas het aan als blijkt dat het een veel rendabeler blijkt te zijn dan het ander. Zo bereik je een brede doelgroep. 

Concurrentie

Heel stom misschien, maar je concurrenten doen ook aan online marketing, dus je kan eigenlijk niet echt achterblijven op dit gebied. Je wil geen klanten of potentiële klanten verliezen omdat je er niet tussen staat, dat zou zonde zijn. 

Plan maken

Hoe doe je dat dan, online marketing? Je kan natuurlijk een team opstellen binnen je bedrijf dat hierop focust, maar je kan ook online marketing uitbesteden. Dan gaat een bedrijf dat hier in specialiseert voor jou een plan maken en aan de slag om jouw bedrijf online zichtbaar te maken. Zo’n online marketing bureau doet aan verschillende vormen van marketing, in overleg met jou. Het hangt helemaal af van wat jij wil. 

Geef een antwoord